소프트웨어의 구조와 그 소프트웨어를 개발하는 팀의 구조는 유사해진다는 법칙.
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The rule that the organisation of the software and the organisation of the software team will be congruent; originally stated as "If you have four groups working on a compiler, you'll get a 4-pass compiler".
The rule that the organisation of the software and the organisation of the software team will be congruent; originally stated as "If you have four groups working on a compiler, you'll get a 4-pass compiler".
예를 들어 서브팀 간에 의사소통이 잘 되지 않는 팀이 개발을 하면 서브모듈 간에 인터페이스가 좋지 못한 소프트웨어가 나오기 쉽고, 지나치게 계층화되고 깊이가 깊은 조직이 개발을 하면, 역시 지나치게 단계가 많은 소프트웨어가 나오기 쉽다. 또, 많은 사람이 수평적으로 일을 하는 팀에서는 역시 그 소프트웨어도 독립적인 모듈들의 수평적 집합으로 이루어지기 쉽다. 이 법칙을 유리하게 이용할 수도 있다. 예컨대, 레이어(layer)별로 서브팀을 두거나, 혹은 경영학의 매트릭스 조직을 기능과 추상차원을 축으로 해서 적용할 수 있다.
--김창준
see also 과거형말하기