헤르만 헤세가 그의 노벨문학상 수상작인 "유리알유희"에서 창안한 게임.
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All the insights, noble thoughts, and works of art that the human race has produced in its creative eras, all that subsequent periods of scholarly study have reduced to concepts and converted into intellectual values the Glass Bead Game player plays like the organist on an organ. And this organ has attained an almost unimaginable perfection; its manuals and pedals range over the entire intellectual cosmos; its stops are almost beyond number. Theoretically this instrument is capable of reproducing in the Game the entire intellectual content of the universe.
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All the insights, noble thoughts, and works of art that the human race has produced in its creative eras, all that subsequent periods of scholarly study have reduced to concepts and converted into intellectual values the Glass Bead Game player plays like the organist on an organ. And this organ has attained an almost unimaginable perfection; its manuals and pedals range over the entire intellectual cosmos; its stops are almost beyond number. Theoretically this instrument is capable of reproducing in the Game the entire intellectual content of the universe.
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인류가 창조적 시기에 생산한 모든 통찰, 고귀한 생각들과 예술 작품들, 그에 따른 학문적 연구의 시대에 개념으로 환원되고, 지적인 가치로 변환된 모든 것들을 GlassBeadGame 플레이어는 오르간의 연주자처럼 플레이한다. 이 오르간은 거의 상상할 수 없을 만큼의 정확성을 가진다. 그 매뉴얼과 페달은 전 지적 우주를 넘어 배치된다. 그 스톱(가락)은 거의 셀 수 없다. 이론적으로 이 악기는 GlassBeadGame에서 우주의 전 지적인 내용을 재생산 할 수 있다.
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A Game, for example, might start from a given astronomical configuration, or from the actual theme of a Bach fugue, or from a sentence out of Leibniz or the Upanishads, and from this theme, depending on the intentions and talents of the player, it could either further explore and elaborate the initial motif or else enrich its expressiveness by allusions to kindred concepts.
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A Game, for example, might start from a given astronomical configuration, or from the actual theme of a Bach fugue, or from a sentence out of Leibniz or the Upanishads, and from this theme, depending on the intentions and talents of the player, it could either further explore and elaborate the initial motif or else enrich its expressiveness by allusions to kindred concepts.
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GlassBeadGame 은 예를 들어, 주어진 천문학적인 배치나, 또는 바흐의 푸가의 실제 주선율, 라이프니츠나 우파니샤드의 한 문장으로부터 시작될 수 있고, 이러한 주제로부터 플레이어의 의도나 재능에 따라서, 더 확장되거나, 처음의 모티프를 정교화하거나, 유사한 개념의 인유에 대한 표현을 풍부하게 할 수 있다.
GlassBeadGame 은 다양한 형태로 적용되어질 수 있다. 한 예로, isomorphic 한 idea 들을 연속적으로 유도, 생성해 나갈 수 있는데, 이것은 메타포의 확장이 되며, 이를 통해서 자연계의 유사한 현상들, 공범률을 갖는 현상들을 그룹화시킬 수 있다. 이것이 바로 주역과 동양학의 근본적인 원리인 "比類取象" 즉, "方以類聚 物以군分"의 원리이다.
"한자"는 기본적으로 이러한 규칙을 내포하고 있는 것으로 볼 수 있다. 특히, 이제마는 그의 저서 "격치고"에서 유사한 한자를 4차원적으로 조직하여 사용하였다.
위키위키는 그 자체로서 하나의 커다란 GlassBeadGame board 라 할 수 있으며, 김창준이 개발한 ConnectIt도 GlassBeadGame 의 일종이라 볼 수 있다.